Kognitivno-bihevioralna terapija (KBT) ima jasnu znanstvenu osnovu te ima učinkovite metode koje mogu pomoći djeci, mladima i odraslima da prevladaju svoje probleme.
Temeljna postavka KBT-a je da ono što mislimo utječe na to kako se osjećamo i što radimo.
Kognitivno – bihevioralna terapija može pomoći djeci da prepoznaju način razmišljanja koji ih dovodi do neugodnih osjećaja koje doživljavaju poput tjeskobe, tuge, ljutnje, neugode.
Ono što mi odrasli ali i djeca prirodno rade jest izbjegavanje situacija u kojima doživljavaju neugodne osjećaje. Iako to dovodi to trenutnog osjećaja olakšanja, dugoročno se ponašanje izbjegavanja time samo osnažuje.
Kroz KBT pristup i tehnike uči se drugačiji način funkcioniranja što vremenom rezultira i povećanjem kvalitete življenja.
Kognitivno – bihevioralna terapija može pomoći djetetu da:
- otkrije nefunkcionalne načine razmišljanja
- otkrije poveznicu između svojih misli, osjećaja i ponašanja
- sagleda situaciju iz drugačije perspektive
- ima uvid u svoje ponašanje – njegove uzroke i posljedice
- pronađe nove načine nošenja s neugodnim osjećajima
- nauči učinkovito rješavati probleme
- Depresivnost i osjećaj bezvoljnosti ili nedostatka nade, smisla i optimizma
- Strahovi i anksioznost
- Napadi panike
- Pretjerana zabrinutost i preokupacija zdravljem
- Nametljive i opsesivne misli te prisilne radnje
- Poteškoće u kontroli bijesa i ljutnje
- Poteškoće spavanja
- Nisko samopouzdanje i samopoštovanje
- Poteškoće u obiteljskim odnosima
- Poteškoće u partnerskim i prijateljskim odnosima
- Intenzivne reakcije na stres i velike životne promjene
- Problemi u učenju i organizaciji vremena
- Problemi u odgoju i odnosu roditelj-dijete
- Tugovanje, suočavanje s gubicima i prekidom veze
- Psihičke traume nastale uslijed različitih nesreća, ranjavanja, nasilnih događaja, bolesti, javnih sramoćenja, teških gubitaka, roditeljskog zlostavljanja ili zanemarivanja.
Tijek psihološke podrške / terapijskog procesa
Uvodni susret u trajanju od 60 minuta se provodi samo s roditeljima. Kroz određena pitanja od strane psihologa ali i osobne priče roditelja dobiva se uvid u razvoj djeteta, obiteljsku dinamiku te razlog zbog kojeg se traži podrška psihologa. U suradnji s roditeljima donosi se odluka da li je potreban individualan tretman te se postavljaju željeni ciljevi.
Nakon uvodnog, sljedeći susreti se provode tako da prvih 45 minuta psiholog provodi nasamo s djetetom u terapijskom radu. Nakon toga je dodatnih 15 minuta rezervirano za razgovor s roditeljem radi razmjene informacija i savjetovanja.
Kroz prvih nekoliko seansi, dijete uspostavlja odnos povjerenja sa psihologom. To je također vrijeme za praćenje djetetove igre i uvid u djetetov unutarnji svijet – njegove želje i potrebe. Kroz napredak terapije, uvode se intervencije u skladu s postavljenim ciljevima.
Svakom djetetu se pristupa na individualan način, kroz poštivanje njegovog karaktera i za njega specifičnih želja i potreba.
Kada se obratiti za pomoć?
Emocionalni i / ili ponašajni problemi:
- Anksioznost – dijete je tjeskobno, osjeća napetost i zabrinutost
- Depresivnost – primjećujete promjene u odnosu na prijašnje funkcioniranje djeteta, često je prisutno sniženo raspoloženje
- Fobije od određenih stvari ili pojava – npr strah od doktora, vrtića/škole, mraka, socijalnih situacija…
- Burne emocionalne reakcije, tantrumi, teškoće samokontrole
- Česti konflikti s vršnjacima, teškoće pri uspostavljanju socijalnih odnosa
- Nepoštivanje odraslih, prkosljivost, nepoštivanje odgojnih granica
Tjelesni simptomi (kada su isključeni organski uzroci)
- Bolovi u trbuhu
- Glavobolje
- Problemi sa spavanjem
- Regresije u ponašanju – npr dijete koje se već prije dulje vremena odviknulo od pelene ili dude, a sada ih ponovno traži
Promjene u obitelji te stresni ili traumatični događaji
- Rastava roditelja
- Smrt bliske osobe
- Dolazak prinove u obitelji
- Bolest djeteta ili bliske osobe